Gisteren zaten op tafel bij Op1 twee bijzondere heren. De één een gelouterde filmster de ander een filmster in wording. Vanzelfsprekend was hun manager, Sabine van der Helm, ook aanwezig om te vertellen hoe je een beroemde filmster wordt.
Sabine van der Helm is tevens talentscout en dus altijd op zoek naar acteurs en actrices in spe. Dat bracht presentatrice Welmoed Sijtsma er toe haar kat, een mooie dame, aan Sabine te tonen. Het was bijzonder vermakelijk om de reactie van de twee heren te zien. In eerste instantie hadden ze geen interesse. En dat was logisch. Zo’n opgedofte amateur past niet binnen het metier van de professionals. Bovendien begon ze te blazen. De rode kater zocht toch toenadering maar dat werd niet door de dame op prijs gesteld. Wederom blazen. Hoe durft ze! Afgekeurd!
Wat de heren betreft hebben we het over de beroemde Abatutu en zijn jongste maatje Chanjo. Twee katers allebei afkomstig van de boerderij. De kittens van een boerderijkat mogen na 8 weken bij de moederpoes weggehaald worden. Kittens van raskatten pas na vier maanden wegens diverse formaliteiten en keuringen zodat het ras zuiver blijft. Hoe eerder bij de moeder weg hoe meer kans dat het kitten van ons de fijne kneepjes van het filmvak leert.
De filmsterren in opleiding leren onmiddellijk aan een tuigje te wennen en aan de lijn te lopen. Zo kun je ze opvoeden en van alles leren. Echter, alleen als de kat het zelf leuk vindt. Denk niet dat een kat belonen met eten het toverwoord is. Een snoepje wordt gewaardeerd door je kat maar een kat opgeleid tot filmster luistert ook zonder snoepje naar jou.
Het karakter van een boerderijkat is anders dan van de meeste raskatten. Dat verschil werd onmiddellijk getoond tijdens de uitzending. De kat van Welmoed is waarschijnlijk een heilige Birmaan de katten van Sabine zijn huiskatten. Die zijn brutaler en niet snel bang.
Abatutu (2011) “de Verborgen Parel van de Nederlandse Film” kennen we van twee zeer succesvolle films: De Wilde Stad en Poeslief, drie tv-series en een groot aantal commercials. Hij kreeg als eerste kat ter wereld een oeuvreprijs. Dat Abatutu zich bewust is van zijn sterrenstatus lied hij gisteren duidelijk blijken. De kat van Walmoed keek hij niet aan. Wel blikte hij regelmatig hooghartig in de camera.
Zit er een verschil tussen een kat die optreedt in commercials of een kat die meewerkt aan een film? Jazeker! Een commercial wordt in een paar dagen opgenomen, een film zoals de Wilde Kat is een proces van maanden. In het buitenland kennen ze rusttijden voor acteurs waaronder ook de dieren vallen. In ons land bestaat dat niet. De kat die acteert in een film moet dus een lang uithoudingsvermogen hebben en mag zijn interesse niet verliezen. Abatutu weet wat er van hem verwacht wordt en speelt het spel voortreffelijk mee.
Katten treden niet alleen op in films of commercials, sommige werken ook mee aan theaterproducties. Dat is een specialisme van de kat op zich. Hij of zij mag niet de zaal in lopen of achter muizen aan. De kat moet goed willen luisteren naar de commando’s van de acteurs. Maar vooral het theater leuk vinden.
Hoe grappig of mooi je kat ook is, slechts een enkeling is geschikt voor het theater, de televisie of het witte doek. Sabine van der Helm heeft er een dagtaak aan haar acteurs te trainen en met ze op reis te gaan voor films en commercials.