Katten verbazen ons maar zorgen ook voor veel vrolijkheid. Juist nu kunnen we wel wat lol kunnen gebruiken. Daarom kies ik weer eens voor een kunstenaar. Zijn naam is Louis Wain geboren in 1860 en overleden in 1939. Wain hield van katten en van humor. Wain bedacht dat katten in feite kleine mensen zijn die alles kunnen wat hun grote mensen vrienden ook doen.
Wains illustraties toonden katten die muziekinstrumenten bespeelden, thee serveerden, kaarten speelden, vissen, roken en genoten van een avondje opera. Dergelijke antropomorfe afbeeldingen van dieren waren populair in het Victoriaanse Engeland en werden vaak aangetroffen in prenten, op wenskaarten en in satirische illustraties zoals het werk van John Tenniel.
In 1886 werd Wains eerste tekening van antropomorfe katten gepubliceerd in het kerstnummer van Illustrated London News, getiteld “A Kittens’ Christmas Party”. Op de afbeelding waren 150 katten afgebeeld die zich bezighielden met activiteiten zoals het versturen van uitnodigingen, een bal vasthouden, spelletjes spelen en toespraken houden. Het beeld als geheel spreidt zich uit over elf panelen. De katten blijven op handen en voeten, ongekleed, en zonder de verscheidenheid van mensachtige uitdrukking die het latere werk van Wain zou kenmerken.
Wain had een bijzonder werkwijze. Hij schreef: “Ik neem een schetsboek mee naar een restaurant of andere openbare plaatsen, en teken de mensen in hun verschillende posities als katten, waarbij ik zo dicht mogelijk bij hun menselijke kenmerken kom. Dit geeft me een dubbele natuur, en deze studies zijn mijn beste humoristische werk.”
Tijdens zijn leven was Wain uitermate productief. Zijn werk was razend populair en verscheen in kranten en tijdschriften waaronder de Louis Wain Annual, die liep van 1901 tot 1915. Ook werden er honderdduizenden kalenders verkocht. Wain kon ook nog tijd vinden om lid te zijn van diverse genootschappen. Zo was hij van 1898 tot 1911 voorzitter van de Nationale Kattenclub. En hij werd regelmatig gevraagd om jurylid te zijn bij een kattententoonstelling.
Ondanks zijn populariteit zat Wain altijd in de financiële problemen. Hij was bescheiden, naïef en gemakkelijk uitgebuit, slecht toegerust om te onderhandelen in de uitgeverswereld. Hij verkocht zijn tekeningen vaak regelrecht en behield geen rechten op de reproductie ervan.
Omstreeks 1914 creëerde Wain een aantal keramische stukken geproduceerd door Amphora Ceramics. Ook wel de “futuristische kat” genoemd, waren de stukken van katten en honden in hoekige vormen en met geometrische markeringen. Ze worden beschouwd als in de kubistische kunststijl en vertegenwoordigen de artistieke expressie van Wain in keramiek.